Directeur Jaco Leenen is de derde generatie binnen het bedrijf W.F. Leenen in Voorhout. Het bloembollenbedrijf teelt narcissen, Sonatini en De Fritillaria. De bloembollen worden geëxporteerd naar landen uit het zuidelijk halfrond. Daarnaast is het bedrijf steeds op zoek naar innovatie en wil het daarin altijd voorop lopen. Innovatie loopt namelijk als een rode draad door de visie van de onderneming heen. ‘Dat is nodig om constant te blijven groeien’, beweert Jaco Leenen. Zodoende maakt het bedrijf ook gebruik van groene stroom en zijn er 660 zonnepanelen door EXPIRION op het dak geïnstalleerd.
Jullie staan bekend om innovatie. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om ook zonnepanelen te laten installeren?
Jaco: "Alex van Dooren sprak ons erover aan en vertelde dat hij het dak van zijn bedrijf vol heeft liggen met zonnepanelen. Ik dacht ‘Hoe kun je dat nou doen?’. Van Dooren vertelde over EXPIRION en dat dit bedrijf bovendien subsidie voor hen had aangevraagd. Nadat ik dit hoorde, zei ik dat het ook voor ons interessant was. Door de groei van het bedrijf hadden we namelijk uitbreiding nodig van het elektranet. Dat konden we niet krijgen uit het net, omdat we al aan onze maximum zaten. Aangezien wij in de zomer onze piek in de elektra hebben, gingen we denken aan zonnepanelen omdat we niet alle benodigde elektriciteit uit het net zouden kunnen krijgen. Zo ging het balletje rollen en kwam ik met EXPIRION in aanraking. EXPIRION heeft toen voor ons de SDE+-Subsidie aangevraagd en uiteindelijk hebben zij dus de panelen op het dak gelegd."
Waardoor zijn jullie over de streep getrokken?
"EXPIRION stelde zich eerst keurig netjes voor. Jaap ontkrachtte het verhaal uit de pers over de veel te lange terugverdientijd van zonnepanelen. Hij gaf ons een exploitatiebegroting waaruit bleek dat de terugverdientijd zes tot zeven jaar was. En dat veranderde voor mij de hele boel. EXPIRION doet het gehele traject. Zo vroegen ze de subsidie aan en hoefde ik zelf maar twee keer een handtekening te zetten en dat was het."
Kun je zeggen dat er sprake was van volledige ontzorging?
"Ja. Ik heb misschien drie keer mijn heftruck aan ze geleend en indien nodig heb ik ze geholpen, maar verder hebben ze alles keurig netjes geregeld."
Zou je zonder het verkrijgen van subsidie ook voor zonnepanelen hebben gekozen?
"Nee. Dan hadden we het niet gedaan."
Wat weet je nog van de eerste kennismaking met EXPIRION?
"Van Alex van Dooren kreeg ik de bedrijfsnaam en het telefoonnummer dat op de website staat, heb ik vervolgens gebeld en kreeg ik Jaap Burgerhout (de directeur van EXPIRION, red.) aan de lijn. Toen is het balletje gaan rollen. In maart hebben we de subsidie aangevraagd, in mei kwam dat rond en in begin augustus was de installatie operationeel. Dat was precies op tijd, want begin augustus begint ons bedrijf vol te staan en is er veel elektriciteit nodig."
Hoe verliep de samenwerking tussen jullie en EXPIRION?
"Hartstikke goed."
Waarom heeft W.F. Leenen eigenlijk zonnepanelen?
"Wij slaan bollen op en maken gebruik van ventilatoren en drooginstallaties. Dat vergt veel elektriciteit. We zijn een seizoenbedrijf. Hierdoor hebben we in één keer een gigantische piek in het verbruik, omdat je ineens een hele vracht bollen gaat opslaan en drogen. Dat geeft een gigantische piek aan elektra."
Blijkt het goed voor jullie imago dat jullie zonnepanelen hebben?
"Sommige klanten vragen er naar en dan kun je vertellen dat je zonnepanelen hebt en dat je aan duurzaamheid ‘doet’. Ze vinden het geweldig om onze bedrijfsvideo te zien. We zijn er zelf ook trots op. We hebben een mooi pand met schitterende zonnepanelen erop. We hebben er zelf ook een goed gevoel bij en dat is ook belangrijk."
Raad je andere ondernemingen aan om in zee te gaan met EXPIRION?
"Ja, zonder meer. Ze hebben het keurig gedaan en ik zou het iedereen aanraden. Ik zou zeggen: ‘Maak maar gebruik van hun service en dienstverlening."
Tot slot: Hoe zou je handelswijze van EXPIRION omschrijven?
"Adequaat, efficiënt en ze doen wat ze beloven. Want stel dat ze pas 30 augustus klaar waren, hadden we in de shit gezeten, omdat we dan 29 dagen hadden gemist. Gelukkig waren ze keurig voor 1 augustus klaar."