Samen met Jaco Slof is Nico Hulsebosch directeur van de fusieonderneming Meko-Hulsebosch. Tien jaar geleden besloten de bedrijven Meko Flowers B.V. en A.J. Hulsebosch om samen te gaan. Op dit moment zijn daar 17 vaste werknemers in dienst, met een groep uitzendkrachten. In de piekperiode zijn er bij het bedrijf aan de Veenenburgerlaan in Hillegom zelfs wel meer dan zestig mensen werkzaam. Meko-Hulsebosch richt zich voornamelijk op de bol en pot met toegevoegde waarde (plantjes in een mandje, keramiek of glas). Deze producten worden onder meer bij supermarkten en tuincentra verkocht.
Wanneer ontstond bij u de belangstelling of behoefte om zonnepanelen aan te schaffen?
Nico: "Vier jaar geleden kwam Jaap Burgerhout (directeur van EXPIRION, red.) hier binnen met de vraag of wij interesse hadden in zonne-energie. Toen heb ik gezegd: ‘Als ik geen subsidie krijg, moet je gauw weggaan.’ Maar Jaap is dus niet weggegaan. Dankzij hem is bij mij de interesse gewekt in zonnepanelen en hebben we het allemaal laten uitwerken. Eerst hadden we andere prioriteiten, namelijk de nieuwbouw van het bedrijf. Maar we hebben het meegenomen in het verhaal en dus gecombineerd."
Wat zijn de belangrijkste voordelen van zonnepanelen op het dak van Meko-Hulsebosch?
"Energie opwekken natuurlijk. Al kunnen we ons niet helemaal voorzien, maar het scheelt wel. We hebben hier veel vernieuwd en het gebouw is wel vier keer zo groot geworden. Het belangrijkste voordeel blijft dat we met de zonnepanelen energie opwekken, want duurzaamheid is belangrijk. Zo is tevens alles bij ons LED-verlicht, hebben we vloerverwarming en zijn we gecertificeerd. We pakken het dus helemaal op en alle beetjes helpen."
Wat is de terugverdientijd van de installatie van 675 zonnepanelen?
"Een kleine zeven jaar; tussen de 6,5 en 7 jaar. Daar is ook nog eens de afschrijving bij meegenomen."
Wat verbruikt veel elektriciteit bij Meko-Hulsebosch?
"In bepaalde periode van het jaar zijn dat de droogwanden om bloembollen te drogen die van het land afkomen. En daarnaast ook de koelmotoren."
Houdt u regelmatig via Sunny Portal bij wat de opbrengsten van de zonnepanelen zijn?
"Ja, elke dag en dat is heel leuk. Het zal wellicht best wat minder worden, maar nu kijk ik er elke dag op. Het is niet normaal dat zoiets kan. Elke maand zie je de opbrengst groeien. Zo is april (april 2016, red.) nu een heel goede maand. Er hangt ook nog een scherm hier bij het bedrijf en daar is op te zien wat we opwekken en wat er is opgewekt."
Heeft het kiezen voor zonnepanelen ertoe geleid dat de onderneming Meko-Hulsebosch zich in de toekomst ook op andere manieren gaat inzetten voor duurzaamheid?
"Nog niet. We hebben het hier druk gehad. Er is een grote kans dat we wel meer gaan doen aan duurzaamheid. Het leeft steeds meer. Nu hebben we zonnepanelen laten plaatsen en ik zou dat zo wéér doen."
Waarom heeft u zaken gedaan met de firma EXPIRION?
"Jaap was heel eerlijk. Al heb ik wel het een en ander laten doorlichten door de Dienst Landbouwvoorlichting (DLV). Jaap heeft mij alles keurig uitgelegd, maar ik heb wel de DLV erbij betrokken. Toch wist ik goed waar ik aan begon en ben ik ook niet iemand die over een nacht ijs gaat. Ik heb bovendien tegen Jaap gezegd dat als de terugverdientijd 20 jaar zou zijn, dat hij weg moest lopen. Maar dat was niet zo, zei Jaap. Hij heeft alles geregeld, zoals ook de subsidieaanvraag. EXPIRION heeft het keurig gedaan, perfect. Geen verkeerd woord over ze."
Hoe beschrijft u de manier van werken met EXPIRION?
"Het is allemaal goed gegaan. Ze hebben alles zelf geregeld: van de aannemer tot de kraan die de zonnepanelen op de daken hees. Ik heb er zelf helemaal niks aan gedaan. EXPIRION heeft het keurig gedaan. Ik ben vol lof over ze."
Hoe omschrijft u de samenwerking in één of twee woorden?
"Goed. Goed met een plus."
Waarom moeten andere ondernemingen ook in zee gaan met EXPIRION? Wat zegt u letterlijk tegen iemand die aan u vraagt: ‘Waarom zou ik het hele traject met EXPIRION doorlopen?’?
"Jaap komt zijn afspraken na, werkt het netjes uit, laat de voordelen en nadelen zien en dat werkt hij vervolgens netjes voor je uit. Dat doet hij keurig. Dat vind ik gewoon echt een pluspunt."